Psychologia sportu zajmuje się wykorzystaniem teorii, zasad i technik zaczerpniętych z psychologii, w celu poprawy osiągnięć oraz rozwoju osobistego osób uprawiających sport.
TRENING MENTALNY
... to zestaw ćwiczeń psychologicznych, które dzięki regularnemu stosowaniu zwiększają efektywność zawodnika.
Model Mistrza nie istnieje. W sporcie sukcesy odnoszą zawodnicy różniący się temperamentem i osobowościom. To, co m.in. łączy zwycięzców, to zbiór kluczowych umiejętności psychologicznych, które można nabyć poprzez regularny trening psychologiczny i pracę nad sobą.
Model Mistrza nie istnieje. W sporcie sukcesy odnoszą zawodnicy różniący się temperamentem i osobowościom. To, co m.in. łączy zwycięzców, to zbiór kluczowych umiejętności psychologicznych, które można nabyć poprzez regularny trening psychologiczny i pracę nad sobą.
ELEMENTY TRENINGU MENTALNEGO:
- BUDOWANIE ODPORNOŚCI PSYCHICZNEJ,
- WYZNACZANIE CELÓW,
- PODTRZYMYWANIE MOTYWACJI,
- ZWIĘKSZANIE PEWNOŚCI SIEBIE,
- DOSKONALENIE KONCENTRACJI,
- TRENING WYOBRAŻENIOWY,
- KORZYSTNY DIALOG WEWNĘTRZNY,
- UMIEJĘTNOŚĆ ZARZĄDZANIA CZASEM,
- RADZENIE SOBIE Z PRESJĄ,
- SKUTECZNE ZARZĄDZENIE POZIOMEM ENERGII,
- RADZENIE SOBIE Z PRZECIWNOŚCIAMI.
1. Trening mentalny musi dotyczyć utrzymywania regularnego treningu fizycznego i służyć zwiększaniu uczestnictwa oraz zaangażowania w trening fizyczny.
Istnieje zespół przekonań i strategii mentalnych, które sprzyjają regularnemu trenowaniu, niezależnie od okoliczności zewnętrznych, porażek czy konfliktów.
2. Identyfikacja sfer optymalnego funkcjonowania emocjonalnego
W czasie treningu identyfikuje się treść emocji poprzedzających optymalne wykonanie oraz intensywność emocji (lub pobudzenia), przy których występuje najlepsze wykonanie.
3. Nabywanie przekonania o własnej skuteczności.
Przekonania te dotyczą pewności, że jest się w stanie wykonać optymalnie daną technikę, niezależnie od stanów wewnętrznych i czynników środowiskowych, jak również radzić sobie skutecznie ze wszystkimi pojawiającymi się przeciwnościami. Przekonania te powinny być realistyczne i budowane na poprzednich doświadczeniach.
4. Ustalanie priorytetów i wytyczanie celów.
Najefektywniejsze są cele trudne, ale realistyczne, specyficzne (określone w czasie) oraz połączone ze strategiami ich osiągania.
Cele dotyczące własnego wykonania oraz procesu wykonania sportowego są bardziej efektywne niż cele odnoszące się do pokonania innych zawodników.
5. Tworzenie rutynowych praktyk poprzedzających współzawodnictwo/udział w zawodach.
Praktyki te mogą obejmować kilka dni, kilka godzin bezpośrednio przed zawodami.
Zawierają zarówno pewne rutynowe zachowania (np. przybywanie na miejsce startu z określonym wyprzedzeniem, charakterystyczna rozgrzewka) oraz ćwiczenia fizyczne, jak i elementy poznawcze (np. ćwiczenie strategii koncentracji uwagi).
Powyższy materiał powstał w dużym oparciu o pozycję "Psychologia sportu i aktywności fizycznej" Aleksandry Łuszczyńskiej.
zapisz się na spotkanie https://calendly.com/magdalena_kaczmarek/spotkanie