STREFA PSYCHOLOGII SPORTU
  • Aktualności
  • Oferta
    • DLA ZAWODNIKA
    • DLA PSYCHOLOGA i TRENERA
    • DLA RODZICA
    • książka Trening Mentalny
  • Kim jestem
  • Kontakt
Obraz
INTERWENCJA KRYZYSOWA I PRACA Z ZAWODNIKIEM KONTUZJOWANYM
 
"Liczba zawodników wysokiego wyczynu ulegająca poważnym dysfunkcjom waha się w granicach 30-70%. W latach olimpijskich wskaźnik ten osiąga górne granice. Powszechność obrażeń sportowych nie zmienia faktu, że stawiają one sportowca w sytuacji trudnej i stanowią przeszkodę w realizacji określonych celów." J. Blecharz

​Szkolenie adresowane jest do osób pragnących zdobyć wiedzę oraz praktyczne narzędzia i umiejętności pracy z zawodnikiem w sytuacji kryzysowej – kontuzji, śmierci, przemocy, choroby alkoholowej i innych. Przedstawiona podczas szkolenia wiedza, ćwiczenia i techniki są bazą narzędziową dla psychologów, trenerów oraz osób, które w swojej pracy stykają się z zawodnikiem w kryzysie.  Uczestnictwo w szkoleniu umożliwia poznanie kluczowych zadań, zasad oraz schematów interwencji. Szkolenie ma charakter warsztatowy. Spotkane z wybitnym sportowcem Magdaleną Kozłowską- Fularczyk będzie okazją do zdobycia bezcennej praktycznej wiedzy z obszaru radzenia sobie z kontuzją oraz świadectwem zawodnika.
 
Program:
CZĘŚĆ 1. INTERWENCJA KRYZYSOWA - prowadzący Marzena Kościelniak (9h)
Wstęp: wprowadzenie do problematyki kryzysu i pomagania:
  • czym jest kryzys (w odróżnieniu od stresu),
  • rodzaje kryzysu,
  • czym jest interwencja kryzysowa (w odróżnieniu od terapii),
  • cel interwencji,
  • kim jest interwent (rola, cechy, umiejętności).
Interwencja kryzysowa – know how:
  • style pomagania w interwencji kryzysowej (niedyrektywny, współpracujący, dyrektywny).
  • ocena stanu klienta w kryzysie (i dostosowanie stylu pomagania)
  • etapy interwencji kryzysowej (model uniwersalny)
Rola i zadania interwenta:
  • cele interwencji kryzysowej;
  • samoświadomość i rozpoznawanie własnych reakcji jako warunek bezpieczeństwa osobistego w sytuacjach trudnych;
  • narzędzia pomocne w skutecznej komunikacji;
  • postawa interwenta(cechy, umiejętności, wiedza, doświadczenie).
Rodzaje kryzysów i specyfika interwencji:
  • śmierć (informowanie o śmierci, żałoba, interwencja wobec osoby zagrożonej samobójstwem, żałoba po śmierci samobójczej) +ćwiczenia w trójkach;
  • interwencja wobec osoby nadużywającej alkohol + ćwiczenia w trójkach;
  • przemoc + ćwiczenia w trójkach;
  • traumy masowe (katastrofy)
Odreagowanie, de briefing
  • warunki (kiedy, dla kogo, dobór uczestników do grupy wg „kręgów zranienia”);
  • procedura, przebieg +ćwiczenie;
Zakończenie, podsumowanie:
  • pytania, wątpliwości
  • BHP interwenta
  • wsparcie (adresy, kontakty – gdzie szukać wsparcia)
 
CZĘŚĆ 2. SPOTKANIE Z MAGDĄ KOZŁOWSKĄ- FULARCZYK (2-2,5h)
  • Sportowa kariera – sukcesy i kryzysy oraz znaczenie kontuzji w rozwoju kariery sportowej;
  • Kontuzja i radzenie sobie z urazem - co utrudniało a co wspierało powrót do formy? Znaczenie wsparcia.
  • Refleksje po czasie- Co mogłoby być inaczej? Jak można lepiej wspierać zawodnika? Co jest ważne na etapie rehabilitacji i potem powrotu do sportu? 
  • Mentalnie przygotowanie do zawodów po urazie.
 
CZĘŚĆ 3. PRACA Z ZAWODNIKIEM KONTUZJOWANYM  - Magdalena Kaczmarek – 7,5h
Uraz fizyczny – wstęp teoretyczny
  • Czynniki sprzyjające urazom fizycznym;
  • Uraz, kontuzja czy obrażenie – o znaczeniu słowa;
  • W poszukiwaniu nieoczywistych przyczyn kontuzji.
Reakcje na uraz i obrażenia fizyczne:
  • Społeczne i psychologiczne konsekwencje doznania obrażeń fizycznych;
  • Rodzaje reakcji na uraz (Model Kubler-Ross i Psychologiczny model reakcji na uraz Evans i Hardy).
Czynniki wpływające na przebieg leczenia:
  • Co utrudnia rehabilitacje vs co sprzyja leczeniu;
  • Czym jest pełna rehabilitacja vs skutki rehabilitacji niepełnej.
Powrót do sportu:
  • Etapy odzyskiwania pełnej sprawności po urazie (wg Taylor);
  • Trudności mogące wystąpić na poszczególnych etapach;
  • Kiedy psycholog jest potrzebny? -  jego rola i zadania.
Wyzwania w pracy z zawodnikiem, który doświadczył urazu:
  • Techniki radzenia sobie z bólem;
  • Strach przed odnowieniem kontuzji;
  • Zmiana jakości życia.
Rozpoznawanie celu i kierunków psychologicznych oddziaływań.
  • Profil umiejętności;
  • Wskazówki do prowadzenia wywiadu dotyczącego doznania urazu;
  • Skala Percepcji Urazu w Sporcie;
  • Wyznaczanie celów rehabilitacji.
Psychologiczny Program Rehabilitacyjny + narzędzia:
  • Przykładowy program;
  • Wzbudzanie motywacji;
  • Techniki obniżające lęk (desentyzacja);
  • Zarządzanie bólem;
  • Techniki relaksacyjne;
  • Techniki wizualizacji (rodzaje wyobrażeń wykorzystywanych podczas rehabilitacji);
  • Narzędzia pracy z przekonaniami zawodnika dotyczącymi kontuzji.

 Korzyści z uczestnictwa:
  • Poznanie specyfiki pracy z zawodnikami w sytuacji kryzysowej;
  • Skompletowanie zestawu narzędzi, schematów reagowania zgodnych z wiedzą z obszaru interwencji kryzysowej;
  • Przygotowanie i w związku z tym większa pewność i skuteczność działania w sytuacjach kryzysowych.
 
Odbiorcy szkolenia:
Psychologowie, trenerzy, studenci psychologii lub AWF oraz osoby pragnące zdobyć praktyczne umiejętności pracy z zawodnikiem w kryzysie.
 
Termin:
szkolenie zrealizujemy dwukrotnie, do wyboru w terminach 
27-29.11.2020  
pt. 15:00-19:00, sb 9:30-18:00, nd. 9:30-17:00 
 
Miejsce: 
Poznań, ul. Św. Marcin 80/83 (Centrum Kultury Zamek), sala 314

Inwestycja:
970 zł, w cenę wliczone są materiały szkoleniowe, materiały do ćwiczeń praktycznych, certyfikat ukończenia szkolenia 

Prowadzący:
Marzena Kościelniak – Psycholog, Mediator, Interwent. Od 4 lat współpracuje z Centrum Pomocy Psychologicznej w zakresie interwencji kryzysowej w telefonie zaufania. Od 14 lat pracuje w Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu, na stanowisku konsultanta Komendanta ds. profilaktyki psychologicznej (m.in. prowadzenie szkoleń z zakresu: profilaktyki uzależnień, wypalenia zawodowego, mobbingu, stresu bojowego i odreagowania zdarzeń traumatycznych, psychologii dowodzenia, komunikacji interpersonalnej itp., oraz konsultacje psychologiczne, diagnoza, interwencja kryzysowa oraz terapia dla kadry oraz ich rodzin), od 2010 roku współpracuje z Dowództwem Wojsk Lądowych (obecnie Dowództwem Generalnym Rodzaju Sił Zbrojnych) w zakresie prowadzenia Szkoleń Przedmisyjnych Kursu S.E.R.E dla dowódców pododdziałów rozpoznawczych Wojsk Lądowych w zakresie „Psychologii przetrwania w sytuacjach ekstremalnych” oraz „Psychologicznych aspektów sytuacji izolacji i niewoli”.
Doszkalała się w ramach Studiów Podyplomowych w Zakresu Terapii Behawioralnej, odbyła Zaawansowany Kurs Interwencji Kryzysowej, szkolenie z zakresu Terapii Traumy Metodą Przedłużonej Ekspozycji, Zaawansowany Kurs Mediacji, Kurs Podstawowy Mediacje Rodzinne, Trening Zastępowania Agresji, Szkolenie nt. „Traumatyczna żałoba – diagnoza i terapia”, Szkolenie w zakresie Racjonalnej Terapii Zachowania, Pierwsza pomoc psychologiczna po zdarzeniach traumatycznych, Debriefing i wsparcie psychologiczne, Trening bioenergetyczny, Warsztaty Analizy Transakcyjnej, Podstawy Terapii Gestalt, Wizualizacjai jej zastosowanie i wiele innych.

Gość: Magdalena Kozłowska- Fularczyk –polska wioślarka, mistrzyni olimpijska w dwójce podwójnej z igrzysk olimpijskich w Rio de Janeiro (2016), brązowa medalistka w dwójce podwójnej na letnich igrzyskach olimpijskich w Londynie (2012), mistrzyni świata z Poznania z 2009, srebrna medalistka w dwójce podwójnej z 2014, brązowa medalistka w dwójce podwójnej z 2010 i czwórce podwójnej z 2013. Niezwykle utalentowana, doświadczona zawodniczka, wspaniały człowiek.

Magdalena Kaczmarek (Kemnitz)– psycholog sportu certyfikowany przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne,  instruktor sportu, olimpijka. Ukończyłam psychologię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz studia podyplomowe Psychologia Sportu i studia podyplomowe Akademia Trenera. Uzyskałam Akredytacje Polskiego Komitetu Olimpijskiego (lata 2010 i 2015). Doświadczenie zawodowe zdobywałam jako Trener Integralnej Postawy Gotowości Startowej Londyn 2012, oraz w ramach współpracy z zawodnikami grupami sportowymi na poziomie kadry oraz klubów sportowych. Umiejętności pracy z zawodnikiem rozwijałam w ramach  superwizji u profesora Jana Blecharza - psychologa klasy mistrzowskiej oraz Grażyny Ślifierz - superwizora Trenerów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Ukończyłam szkolenie Terapii Racjonalnego Zachowania, Coachingu, Technik Relaksacji i Mindfulness, Warsztaty Pracy z Ciałem,  oraz w ramach licznych szkoleń dotyczących psychologii sportu. Jestem współautorką książki. „Trening mentalny psychologia sportu w praktyce” M.Behnke, K. Chlebosz, M.Kaczmarek, Wydawnictwo Inne Spacery, /2017r. W ramach Strefy Psychologii Sportu prowadzę trening mentalny dla zawodników, współpracuję z trenerami i rodzicami młodych zawodników. Realizuję indywidualny trening mentalny oraz szkolenia i warsztaty psychologiczne związane z psychologią sportu oraz rozwojem umiejętności interpersonalnych dla trenerów, rodziców i zawodników. 

Zgłoszenie:
Proszę o wiadomość mailową na adres psychologia_sportu@op.pl
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Aktualności
  • Oferta
    • DLA ZAWODNIKA
    • DLA PSYCHOLOGA i TRENERA
    • DLA RODZICA
    • książka Trening Mentalny
  • Kim jestem
  • Kontakt